Bewustwordingsoefeningen voor bekken en bekkenbodem

Het goed voelen van het bekken en de bekkenbodem is voor veel mensen moeilijk. De bekkenbodem is een spier die zich geheel binnen in ons lichaam bevindt en waar we niet zomaar naar kunnen kijken. De bekkenbodem geeft wanneer hij aanspant ook geen duidelijk zichtbare beweging waardoor het voor mensen zelf lastig kan zijn vast te stellen of ze echt hun bekkenbodem aanspannen. Om het nog lastiger te maken zitten er ook weinig sensoren in de bekkenbodem en heeft de bekkenbodem maar een kleine projectie / afspiegeling in de hersenen. Ook het feit dat er bij veel mensen een taboe rust te praten over en te voelen naar wat de bekkenbodem doet, maakt het voor velen een moeilijke spier om goed te voelen en te oefenen.

Om deze spier en de omliggende spieren goed te kunnen oefenen moeten we ons eerst bewust zijn van wat we kunnen met ons bekken, wat en waar onze bekkenbodem is en wat we ermee kunnen. Je kunt immers niet iets oefenen wat je niet voelt. Omdat het middenrif, onze belangrijkste ademspier, en de bekkenbodem nauw samenwerken wordt vaak gestart met ademoefeningen. Met deze oefeningen wordt het voelen in het bekken en de buik gestimuleerd. Mensen kunnen zich hierdoor ook beter bewust worden van hun bekkenbodem.

Het leren voelen in en met de bekkenbodem kan worden ondersteund door zogeheten uitwendige palpatie. Dat betekent dat de bekkenfysiotherapeut aan de buitenzijde van de bekkenbodem voelt wat of de bekkenbodem doet en kan. Door een hand op de bekkenbodem te leggen (dat kan ook over het ondergoed) kan de bekkenfysiotherapeut vaststellen of de bekkenbodem meebeweegt met de ademhaling, kan aanspannen , ontspannen en wat er gebeurt bij hoesten en persen. Door het ondersteunen middels uitwendige palpatie kan de patiënt ook vaak beter voelen waar de bekkenbodem zich bevindt en hoe deze aanspant en weer ontspant.
Pas wanneer iemand zich goed bewust is van de bekkenbodem, kan gestart worden met het echte trainen of oefenen.

Het bewust worden van het bekken en de bekkenbodem wordt ook vaak gedaan met de oefenbal of het balkussen. Op de bal of het kussen leren mensen beter te voelen in hun onderlichaam. Deze oefeningen kunnen zelfs op een ballon uitgevoerd worden.
Indien al de bovengenoemde mogelijkheden niet het gewenste resultaat geven, kunnen feedback (myofeedback, drukfeedback) en / of rectale of vaginale ballon ingezet worden.